Pożyczka dla mikroprzedsiębiorców w kwocie 5.000,00 zł. Przysługuje ona przedsiębiorcom, którzy prowadzili działalność gospodarczą przed 1 marca 2020 r. i zatrudniali w jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych średniorocznie mniej niż 10 pracowników, a ich roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług nie przekroczył równowartości w złotych 2 milionów euro netto, lub suma aktywów ich bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych dwóch lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Pożyczka przysługuje również przedsiębiorcom, którzy nie zatrudniają i nigdy nie zatrudniali pracowników. Pieniądze mogą być przeznaczone na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Jak złożyć wniosek o pożyczkę dla mikroprzedsiębiorców?
Wystarczy wejść na stronę praca.gov.pl. Tam czeka na nas formularz, który należy wypełnić krok po kroku. Z formularza wybieramy właściwy dla miejsca prowadzenia naszej działalności urząd pracy. Jest to ważne, żeby wybrać właściwy, ponieważ umowę pożyczki podpisze z nami starosta (prezydent w miastach na prawach powiatu) lub dyrektor urzędu pracy, który będzie działał z upoważnienia starosty.
Krok I.
Podajemy nazwę przedsiębiorcy, NIP, REGON, dane adresowe. Ponadto w kolejnej sekcji podajemy numer telefonu i adres email. Dzięki nim urząd pracy będzie mógł się z nami skontaktować w razie jakichś wątpliwości. W sekcji 4 „Reprezentowany przez”należy wpisać swoje dane, lub dane pełnomocnika, jeżeli to on będzie osobą reprezentującą mikroprzedsiębiorcę.
Krok II.
Należy podać wnioskowaną kwotę pożyczki. Maksymalnie możemy wnioskować o 5.000 zł. Następnie należy podać numer rachunku bankowego, którym posługujemy się w ramach działalności gospodarczej.
Krok III.
Składamy oświadczenie o następującej treści:
- zapoznałem się z zasadami ubiegania się o środki Funduszu Pracy na uzyskanie pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy.
- wszystkie informacje, które zawarłem w niniejszym wniosku oraz dane zamieszczone w załączonych dokumentach są prawdziwe.
- jestem mikroprzedsiębiorcą w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2019 r. poz. 1292).
- prowadziłem działalność gospodarczą przed dniem 1 marca 2020 r.
- nie otrzymałem nigdy pożyczki przyznawanej na podstawie art. 15zzd ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
- nie złożyłem Wniosku o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy przyznawanej na podstawie art. 15zzd ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych w innym powiatowym urzędzie pracy, niż wskazany we wniosku.
- zobowiązuję się, że wykorzystam środki pożyczki zgodnie z jej przeznaczeniem.
Krok IV.
Do wniosku należy dołączyć umowę w formacie pdf oraz wypełniony formularz o pomocy publicznej.
Krok V.
Składamy wniosek przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub za pomocą profilu zaufanego. W przypadku wybrania drugiej opcji zostaniemy przekierowani na stronę profilu zaufanego.
Jakie warunki należy spełnić, aby pożyczki nie zwracać?
Pożyczka może zostać umorzona, gdy spełnimy łącznie 2 warunki:
- Pożyczka podlega umorzeniu pod warunkiem, że Pożyczkobiorca przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia, będzie prowadził działalność gospodarczą.
- Jeżeli Pożyczkobiorca spełnia warunek, o którym mowa w ust. 1, składa do Urzędu Pracy wniosek o umorzenie pożyczki w terminie 14 dni od dnia spełnienia tego warunku.
We wniosku o umorzenie pożyczki Pożyczkobiorca składa oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia. Oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.