koszty prowadzenia firmy

Firmowe gadżety i prezenty nie zawsze można zaliczyć w koszty działalności – o czym należy pamiętać?

Udostępnij

Nie każdy firmowy gadżet lub podarowany kontrahentowi prezent, przedsiębiorca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Kwestia ta budzi spore problemy praktyczne i jest podstawą wielu sporów z fiskusem, dlatego warto jest przyjrzeć się tej tematyce dokładniej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – dalej u.p.d.o.p., oraz odpowiednio art. 22 ust. 1 ustawy z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – dalej u.p.d.o.f., do podatkowych kosztów uzyskania zaliczane są jedynie te wydatki, które spełniają następujące warunki:

  • są celowe czyli zostały poniesione w celu uzyskania przychodu zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodu, oraz
  • ustawodawca wprost nie wyłączył ich z puli kosztów podatkowych.

Problem jednak polega na tym, iż nie wiemy jakie są intencje ustawodawcy tym zakresie, gdyż nie zostało nigdzie wyrażone wprost, jaki powinien być związek pomiędzy wydatkami i przychodami. A co najważniejsze, czy wymagane jest uzyskanie przychodu, aby zaliczyć dany wydatek do kosztu prowadzenia działalności gospodarczej.

W praktyce przyjęto zasadę, że jeżeli poniesiony przez przedsiębiorcę koszt,  chociażby w sposób pośredni związany był z realnym do osiągnięcia (ale niekoniecznie osiągniętym) przychodem, można go będzie zaliczyć do kosztów podatkowych.

Ważne jest zatem, aby dany wydatek był racjonalny oraz uzasadniony pod względem prowadzonej działalności gospodarczej i zmierzał do osiągnięcia przychodu w przyszłości. Oczywiście nie każde działanie musi wygenerować nam przychód, jednakże taki ma być jego założony cel.

Dlatego, jeżeli podatnik prowadzący działalność gospodarczą podejmuje czynności reklamowe, które chociażby potencjalnie mają wpłynąć na uzyskanie przychodu, to poniesione w związku z tym wydatki, powinny zostać uznane za wydatki ponoszone w celu uzyskania przychodu.

Pamiętać należy, iż w przypadku zakwestionowania takiego wydatku przez Organ podatkowy, ciężar udowodnienia tego faktu, spoczywa na podatniku.

Art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. (dla osób prawnych) i art. 23 ust. 1 u.p.d.o.f. (dla osób fizycznych), określa katalog wydatków, które nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Wydatkiem, który został określony jako taki, który nie może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, jest wydatek na reprezentację. Niestety na próżno szukać czym właściwie dla ustawodawcy jest rzeczona reprezentacja, gdyż pojęcie to nie zostało nigdzie zdefiniowane.

Dlatego, aby wypracować stanowisko w tej sprawie, należało zwrócić się w kierunku definicji zawartych w słownikach języka polskiego, które to w wymierny sposób przyczyniły się do ukształtowania poglądów judykatury.

Przez pojęcie reprezentacji należy rozumieć czynności, które podatnik podejmuje na celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu.

W praktyce mogą pojawić się jednak trudności w rozróżnieniu reklamy i reprezentacji, dlatego najlepiej posłużyć się przykładami.

Czynności reprezentacyjnymi są w szczególności:

1) zakup upominków, kwiatów, gadżetów wykorzystywanych do odpowiedniego przyjęcia klientów lub nowych klientów,

2) organizowanie imprez (sportowych i rekreacyjnych dla klientów),

3) przekazywanie klientom poczęstunku.

Pamiętać należy, że każdy tego typu przypadek należy indywidualnie przeanalizować, gdyż niekiedy bywa trudne jednoznaczne określenie, czy mamy do czynienia z reprezentacją, czy z reklamą.

Przykłady:

  • GADŻETY

Aby dokonać oceny, czy dany gadżet można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, ważne będą cztery kryteria. Wartość gadżetu, sposób prezentacji, krąg odbiorców i logo lub jego brak. Jeżeli gadżet jest relatywnie drogi (przyjmuje się, iż jest to kwota ok 100,00 zł) i brak jest związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, wówczas jest uznawany za reprezentację.

 

  • FOLDERY I ULOTKI

Pełniące funkcję reklamy i informacji handlowej. Co do zasady brak ograniczeń w zaliczeniu wydatku do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

 

  • SPONSORING

Polegający na tym, że jeden podmiot (sponsor) przekazuje drugiemu (sponsorowany) określoną w umowie sumę pieniędzy lub świadczenie w innej postaci, w zamian za co sponsorowany zobowiązany jest do reklamowania sponsora. Również co do zasady, brak jest ograniczeń w zaliczeniu danego wydatku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *