Jak w prosty sposób, poznać sytuację podatkową kontrahenta, z którym współpracujemy?

Prowadzą Państwo działalność gospodarczą i decydują się na nawiązanie współpracy z nieznanym dotąd Kontrahentem. Inwestują swoje pieniądze, czas oraz renomę, ponosząc całkiem duże ryzyko. Po czasie okazuje się, że na skutek nierzetelnej postawy drugiej strony, pojawiają się kłopoty natury finansowej (podatkowej) i związana z tym odpowiedzialność. Pytanie jakie się nasuwa jest następujące. Czy istnieją jakieś instrumenty prawne, za sprawą których, jesteśmy w stanie zminimalizować ryzyko wystąpienia takiej sytuacji?

Odpowiedź brzmi: TAK.

Jednym z takich sposób jest możliwość uzyskania od organu podatkowego zaświadczenia o sytuacji podatkowej podatnika, które to zaświadczenie obejmować będzie w szczególności takie informacje jak:

1) niezłożenie lub złożenie przez podatnika deklaracji lub innego dokumentu, do których złożenia był obowiązany na podstawie przepisów ustaw podatkowych,

2) nieujęcie lub ujęcie przez podatnika w złożonej deklaracji lub złożonym innym dokumencie zdarzeń, do których ujęcia był obowiązany na podstawie przepisów ustaw podatkowych,

3) zaleganie lub niezaleganie przez podatnika w podatkach wynikających z deklaracji lub innego dokumentu składanych na podstawie przepisów ustaw podatkowych.

Pozyskanie takich informacji umożliwia nam art. 293 § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej o.p.), który wyłącza z tajemnicy skarbowej powyższe dane.

Art. 306ia o.p. stanowi, że w zakresie tych informacji organ podatkowy, na wniosek kontrahenta podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, wydaje zaświadczenie. Jeżeli wniosek dotyczy deklaracji lub innego dokumentu, których termin złożenia nie upłynął, a podatnik nie złożył takiej deklaracji lub innego dokumentu, organ podatkowy odmawia wydania zaświadczenia.

Czy każdy może uzyskać taką informację?

Tak, ale pod warunkiem, że prowadzi działalność gospodarczą.

Art. 293 § 3 i art. 306ia o.p. wskazują, że uprawnieni do wystąpienia z wnioskiem o wydanie zaświadczenia są kontrahenci podatnika prowadzącego działalność gospodarczą. Czyli o informacje takie wystąpić może każda ze stron umowy.

Pamiętać należy, że z wnioskiem o udzielenie takich informacji może wystąpić kontrahent, który jest bezpośrednio zaangażowany w daną transakcję. Oznacza to tyle, że jest on np. bezpośrednim dostawcą lub odbiorcą danego towaru, bądź usługi. Z wyłączeniem pozostałych podmiotów, które mogą uczestniczyć w obrocie na pozostałych etapach tego procesu.

W praktyce może pojawić się potrzeba udokumentowania takiego stosunku prawnego, łączącego nas z naszym kontrahentem. Niezbędne w tym zakresie mogą okazać się umowy, faktury, rachunki, czy korespondencja.

Kto udostępnia takie informacje i w jakiej formie?

Zgodnie z art. 306a § 1 o.p. organ podatkowy wydaje zaświadczenia na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie. Na podstawie § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z 29.12.2015 r. w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe, zaświadczenia są wydawane przez organ podatkowy właściwy rzeczowo i miejscowo w sprawach poszczególnych zobowiązań podatkowych, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.

Przepisy będą określać (będą, ponieważ do tej pory pojawił się projekt, natomiast pozyskiwać informacje o kontrahentach można), wzór zaświadczenia w zakresie informacji o deklaracji lub innym dokumencie, nieujętych lub ujętych zdarzeniach oraz o zaleganiu lub niezaleganiu w podatkach. Zgodnie z projektem rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe, wzór ten określać będzie załącznik nr 11a – ZAS-KP „Zaświadczenie w zakresie informacji o deklaracji lub innym dokumencie, nieujętych lub ujętych zdarzeniach oraz o zaleganiu lub niezaleganiu w podatkach”.

Wydanie zaświadczenia ZAS-KP będzie podlegać opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.